pátek 10. července 2015

Má smysl trávit narozeniny v poslanecké sněmovně? Moje druhá návštěva poslanecké sněmovny.

  • Ambasador Rekonstrukce státu navštívil jednání Poslanecké sněmovny.
  • Druhé čtení zákona o Registru smluv



Zdroj fotografie: www.freedigitalphotos.net
Dnešní (8.7.2015) narozeniny jsem oslavil s Registrem smluv a poslanci v Poslanecké sněmovně. Jedná se o moji druhou návštěvu Parlamentu České republiky v roli občana a dobrovolného ambasadora Rekonstrukce státu. Moji první návštěvu jsem popsal v článku (klikni na modrý odkaz níže):

Moje první návštěva poslanecké sněmovny v životě – Podporuji registr smluv

Při své první návštěvě díky tričku a šále Rekonstrukce státu jsem měl svého osobního bodyguarda, doprovod do schodů, prostě jsem cítil plnou podporu mé osoby.

Pro dnešní mimořádné zasedání Parlamentu jsem zvolil společenské oblečení nepropagující Rekonstrukci státu, a tak mé přivítání personálem Poslanecké sněmovny bylo o poznání méně vzrušující. Nedostal jsem žádného osobního strážce, žádný výklad o tom, co můžu a nemůžu, a víceméně jsem cítil, že jsem každému fuk. Po schodišti jsem šel dokonce sám. Dostal jsem plnou důvěru.

Ale dost, ono se to podařilo. Registr smluv (více zde), jeden z nejdůležitějších zákonů na podporu transparentnosti a další krok k otevřené digitální společnosti (všechny smlouvy na jednom místě v jednom formátu), dnes prošel druhým čtením a je tedy i praktická možnost, že tento zákon bude v září i schválen a začne platit už za této vlády. Držím nám všem včetně poslanců palce.

Zákon prošel druhým čtením, a mám z toho obrovskou radost. Je to pro mě nádherný dárek k narozeninám. Za největší hrdiny ve druhém čtení považuji poslance Jana Farského (STAN), Radka Vondráčka (ANO), Ivana Gabala (KDU-ČSL – čtěte dále), Jiřího Miholu (KDU-ČSL), Jaroslava Faltýnka (ANO), Ludvíka Hovorku (KDU-ČSL) a Jaroslavu Jermanovou (ANO). Tito všichni a někteří další nejvíce tlačili, že dnes zákon prošel druhým čtením a je připraven na čtení třetí. Ostatní poslankyně a poslanci si nejenom ode mě, ale od nás všech, zaslouží: „Hoši, děkujem“, samozřejmě včetně poslankyň za to, že odolali občanům-lobbistům, kteří makají na plné obrátky (např. supervýjimka ČEZ čtěte zde). Jsou to hrdinové. Vím, zákon mohli schválit už před rokem, ale stejně…

Ještě bych se s vámi chtěl podělit o několik postřehů z jednání.

První postřeh se týká pánů poslanců Stupčuka (ČSSD) a Klána (KSČM). Oba dva poslanci obhajovali svoje pozměňovací návrhy, které do značné míry jdou proti samotné podstatě Registru smluv. Jejich argumenty byly v minulosti opakovaně vyvráceny, a oni se stejně rozbíhají proti stěně, a narážejí svojí hlavou do betonu. Přijde mi to hodně nešťastné. Kladu si otázku, proč tak vehementně bojují proti jednoduchému zákonu?

Ke každé smlouvě nad 50 000 Kč (i v součtu) se do registru přidají 4 informace: předmět smlouvy, informace o smluvních partnerech, datum uzavření smlouvy a cena. Toto vše se odehrává v systému podobném emailu a může ho vložit jedna nebo druhá smluvní strana do 30 dnů od podpisu smlouvy. Odhadem 3 minuty práce pro osobu, která připravuje samotnou smlouvu. Jak dlouho trvá připravit dohodu a samotnou smlouvu? Hodiny, dny, týdny nebo měsíce? Navíc registr smluv již existuje (zde), tedy náklady na vývoj jsou 0,- Kč. Kontrolu provádí kdokoliv, protože data jsou přístupná komukoliv. Žádná byrokracie, žádné kličky.

Druhý postřeh byl výstup pana poslance Gabala (KDU-ČSL). Pan poslanec ve Sněmovně pronesl: „Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já tady trošku s údivem poslouchám ta dvě poslední vystoupení (konkrétně poslanců Stupčuka a Klána). Tato Sněmovna málem projednávala a možná ještě bude projednávat žádost o vydání jednoho z poslanců, exprimátora Prahy, který je vyšetřován a může být souzen za to, že se pokusil dostat ke smlouvě, podle které pražský Dopravní podnik nakoupil 250 tramvají za 19 miliard a pražský primátor se k té smlouvě nedostal. Tohle hájíte.“ Pan Gabal ukázal na pana Stupčuka a pokračoval: „Myslíte si, že když si čteme ty kokainové historky o Nemocnici na Homolce, že by to bylo možné, kdyby existovala povinnost zveřejňovat tyto smlouvy? No, nebylo. Takže hájíte ten kokain a ty úplatky. Nikdo z vás nevystupoval v těch korupčních kauzách.“ Po vystoupení pana Gabala zavládlo v Parlamentu asi na vteřinu ticho. Ticho, které se dalo krájet. Poprvé za dvě moje návštěvy. Hrobové ticho. Bylo cítit, že se stalo něco mimořádného.

Registr smluv míří k třetímu čtení a věřím, že poslanci a nakonec i vláda dodrží své sliby, a zákon přijmou v navrhované podobě bez pozměňovacích návrhů v září tohoto roku.

Oficiální informace od platformy Rekonstrukce státu o zákonu naleznete zde
Informace o jednávání sněmovního tisku 42 N.z. Registr smluv naleznete zde


Žádné komentáře:

Okomentovat